Hak holowniczy - czy można z nim jeździć, czy kulę haka trzeba demontować?
W Polsce można jeździć z kulą haka bez względu na to, czy jest ona użytkowana, czy nie. Nie ma tu znaczenia typ kuli - czy jest to kula zespolona na stałe z belką, kula przykręcana czy wypinana. Przepisy zabraniają jedynie poruszać się po drogach z kulą zaczepu, która ogranicza widoczność tablicy rejestracyjnej lub świateł przeciwmgłowych.
Gdzie można, a gdzie nie można podróżować z podpiętą kulą haka?
W innych krajach wygląda to nieco inaczej. Np. w Niemczech lub Austrii nie wolno podróżować z podpiętą kulą, gdy istnieje możliwość jej demontażu i jest ona nieużytkowana (niczego na niej nie holujemy / nie mamy na niej zapiętej platformy do przewozu rowerów). W przypadku kuli haka zamontowanej na stałe (nie ma możliwości jej demontażu, bo jest zespolona na stałe z belką) kierowca powinien założyć na kulę haka "kapturek" w kolorze czerwonym. Dodajmy, że wg aktualnych przepisów unijnych wszystkie nowo zamontowane haki powinny mieć możliwość demontażu kuli. Haki stałe zamontowane przed wprowadzeniem tych przepisów są również legalne.
Podróżowanie z kulą haka a przepisy Konwencji Wiedeńskiej
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki