X
Witamy na DobreHaki.pl Z powodu zaprzestania działalności związanej ze sprzedażą haków holowniczych przez sklepmartec.pl, zostałeś przekierowany do nowego sklepu.


Zapraszamy do zapoznania się z naszym asortymentem.
W przypadku jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu.
» » Jak dobrać hak holowniczy - poradnik krok po kroku

Wyszukaj hak

Kontakt

  • DOBREHAKI.PL
    al. M.B. Fatimskiej 16, Tarnów
    NIP: 7441462383
  • E-mail:info@dobrehaki.pl
  • Telefon:+48 727 001 104
  • Obsługa sklepu dostępna:pn-pt 8:00-17:00 sob 8:00 -13:00
Prezent - Dobrehaki.pl

Jak dobrać hak holowniczy - poradnik krok po kroku

Data dodania: 21-12-2017 jak dobrać hak holowniczy przewodnik krok po kroku

Jak dobrać hak holowniczy - Trudne czy proste zadanie? 


Dobór odpowiedniego haka holowniczego nie jest sprawą zbyt skomplikowaną  – ale dla osób, które wiedzą, jak się za to zabrać. Poprawny dobór haka oraz wiązki elektrycznej pozwala zaoszczędzić czas (nie musimy go potem tracić na ewentualną wymianę towaru), pieniądze (za każdą przymiarkę haka w serwisie będziemy musieli zapłacić), jest to również gwarancja zadowolenia (otrzymujemy produkt, który w pełni spełni nasze oczekiwania; po zamontowaniu haka jest już za późno na zmianę decyzji). Przeprowadzimy was zatem krok po kroku przez proces doboru haka holowniczego, zakup oraz montaż. Postawimy te same pytania, które powinniście usłyszeć w sklepie oferującym akcesoria związane z holowaniem. Dzięki temu będzie wam łatwiej dokonywać zakupów na własną rękę (w sklepach internetowych).
 

KROK 1 – Zbierz informacje o swoim pojeździe

 

Dobór haka holowniczego warto rozpocząć od zebrania kilku informacji o swoim samochodzie. Niezbędne dane: 

  • rok produkcji;
  • rodzaj nadwozia (producenci używają przeróżnego nazewnictwa: hatchback, sedan, kombi, coupe, lift back, grand tour, itp.);
  • ilość drzwi w pojeździe (np. 3D, 4D, 5D);
  • wersja pojazdu (np. I generacja, II generacja, wersja przed liftingiem, wersja po liftingu, specjalna - np. sportowa);
  • w przypadku niektórych pojazdów, głównie dostawczych, trzeba znać ich długość (wersja długa, krótka, XL, itp.);
  • jeśli posiadamy samochód w wersji nie-europejskiej, warto również o tym wspomnieć sprzedawcy; niektóre haki pasują tylko do pojazdów wypuszczanych na rynek europejski. W 95% przypadków nie pasują do pojazdów z rynku amerykańskiego; 
  • wprowadzałeś jakieś zmiany w swoim pojeździe? Zakładałeś sportowy wydech? Zmieniałeś zderzak? To również może mieć znaczenie;
  • jakie możliwości holownicze ma twój pojazd? W dowodzie rejestracyjnym w pozycjach O1 oraz O2 znajdziesz informacje o dopuszczalnej masie przyczep hamowanych (z własnym hamulcem) i nie hamowanych (bez wspomnianego hamulca), które może holować samochód;
  • czy auto posiada czujniki parkowania? Jeśli tak, to czy można jest dezaktywować ręcznie, np. za pomocą przycisku na desce rozdzielczej? Informacja ta ma znaczenie podczas doboru wiązki elektrycznej;
 

KROK 2 – Określ swoje potrzeby związane z holowaniem

 

  • Co zamierzasz holować? Czy będzie to tylko lekka (do 750 kg Dopuszczalnej Masy Całkowitej), a może ciężka przyczepa towarowa (powyżej 750 kg DMC)?  Kemping, a może platforma rowerowa? Jeśli posiadasz bagażnik na rowery lub przyczepę, sprawdź, czy posiada ona światło wsteczne. Od tych informacji zależeć będzie dobór właściwej wiązki elektrycznej. Lekkie przyczepy towarowe posiadają zazwyczaj wtyczki 7-pin, kempingi, lawety, platformy na rowery mogą posiadać zarówno wtyczki 7-pin jak i 13-pin,  a ciężkie przyczepy - 13-pin. 
  • Jeśli zamierzasz holować przyczepę kempingową, warto rozważyć instalację rozbudowanej wiązki 13-pinowej, która dodatkowo może posiadać stały plus oraz opcję ładowania akumulatora. Funkcje te są przydatne, jeśli nasza przyczepa posiada własne zasilanie, lodówkę, itp.
  • Jeśli dziś nie zamierzasz kupować platformy na rowery, ale nie wykluczasz, że w niedalekiej przyszłości to zrobisz, rozważ zakup 13-pinowej instalacji. Dlaczego? Wg aktualnych przepisów bagażniki na rowery powinny posiadać światło wsteczne (mimo tego przepisu w sprzedaży nadal spotkać można platformy bez tej opcji). Warto zarazem pamiętać, iż obsługę światła wstecznego zapewnia jedynie wiązka 13-pinowa. 
 

KROK 3 – Jaki typ haka najbardziej ci odpowiada?

 

  • Hak z kulą przykręcaną: hak tego typu jest z reguły najtańszy. Jeśli zaistnieje potrzeba demontażu kuli w tym haku, będziesz musiał odkręcić dwie albo cztery śruby (w zależności od typu haka) przy użyciu odpowiedniego narzędzia;
  • Hak z kulą wypinaną półautomatycznie: jest to wersja haka nieco droższa od poprzednika, ale zdecydowanie wygodniejsza w obsłudze. W hakach tego typu kulę wypinać można bez używania dodatkowych narzędzi, np. po aktywacji specjalnej dźwigni (takie rozwiązanie stosuje m.in. polska firma Auto-Hak). W sytuacji, gdy nie używamy haka holowniczego, kulę najlepiej wozić w bagażniku. Nie posiada ona zabezpieczenia antykradzieżowego, w związku czym łatwo może zmienić właściciela (czego byśmy nie chcieli);
  • Hak z kulą wypinaną automatycznie: jest to wersja haka posiadająca zabezpieczenie antykradzieżowe kuli oraz z reguły najatrakcyjniejszy wygląd. Kula w tych hakach często mocowana jest pionowo za zderzakiem, dzięki czemu po jej wypięciu nie widać gniazda mocującego. Niewątpliwie wpływa to korzystnie na wygląd pojazdu. Kulę w tych hakach – dzięki nowoczesnym systemom montażu - łatwo wpiąć i wypiąć. Kulę przed kradzieżą zabezpiecza zamek na kluczyk;
  • UWAGA:  Jeśli zamierzasz często podróżować za granicę, przyda ci się hak z kulą wypinaną. W wielu krajach bowiem nie można podróżować z nieużytkowaną kulą haka. Trzeba ją zdemontować, a najwygodniej i najszybciej robi się to właśnie w hakach wypinanych!

Katalog haków DobreHaki.plhttps://www.dobrehaki.pl/haki-holownicze-c-1.html

 

KROK 4 – Jaką wiązkę wybrać?

 

  • Uniwersalna  - wiązkę tego typu trzeba wlutować do istniejącej instalacji w naszym pojeździe (lub wpiąć za pomocą szybkozłączek). Jest to dobra opcja, jeśli szukamy rozwiązania najtańszego; warto jednak pamiętać, że wymaga ona pewnej ingerencji w instalację naszego pojazdu. UWAGA: To rozwiązanie nie wchodzi w grę w przypadku nowych pojazdów, w których tego typu przeróbki – z uwagi na gwarancję – nie mogą być wykonywane. 
  • Dedykowana – wiązki dedykowane podłącza się zwykle za pomocą oryginalnych wtyczek do przygotowanych przez producentów gniazd. Tego typu rozwiązania stosowane są przy fabrycznym montażu haków. Stosując taką wiązkę nie utracimy gwarancji nowego samochodu;
  • 7 czy 13-pin? Wszystko zależy od naszych potrzeb holowniczych oraz tego, co rzeczywiście zamierzamy holować; różnice między poszczególnymi wiązkami wyjaśnialiśmy we wcześniejszych punktach;
  • Z obsługą czujników parkowania? Jeśli mamy czujniki parkowania i nie możemy ich dezaktywować ręcznie, w trakcie manewru cofania z przyczepą będą sygnalizować przeszkodę. W takiej sytuacji warto rozważyć zakup wiązki z dezaktywacją czujników parkowania. Z dezaktywacją czujników fabrycznych najlepiej radzą sobie wiązki dedykowane, a tych niefabrycznych – uniwersalne z modułem; 
  • Z modułem czy bez? Jeśli elektronika naszego pojazdu jest bardziej rozbudowana, konieczne będzie zastosowania wiązki z modułem sterującym, który zabezpieczy instalację naszego pojazdu przed przepięciem, zapewni również właściwa obsługę świateł na listwie oświetleniowej przyczepy/platformy na rowery. W samochodach z mniej rozbudowaną elektroniką nie ma konieczności montażu wiązek z modułami (choć można to zrobić dla odciążenia elektryki pojazdu);
  •  Dedykowana z modułem czy uniwersalna z modułem? Różnica między tym wiązkami polega nie tylko w sposobie montażu (o czym wspominaliśmy wcześniej), ale też w sposobie współpracy modułu z elektronika pojazdu. Moduły wiązek dedykowanych współpracują w pełni z komputerem pokładowym samochodu. Dzięki nim odpowiednie systemy będą w stanie właściwie zareagować np. na większe obciążenie spowodowane holowaniem przyczepy. W przypadku modułów wiązek uniwersalnych nie można mówić o pełnej współpracy z komputerem, a raczej o bezpiecznym obejściu zabezpieczeń (oświetlenie przyczepy będzie właściwie działało, a komputer nie będzie pokazywał żadnych błędów);

Katalog wiązek uniwersalnych DobreHaki.pl: https://www.dobrehaki.pl/uniwersalne-wiazki-haka-c-1961.html
Wiązki dedykowane DobreHaki.pl:  Wiązek dedykowanych szukajcie w naszym katalogu przy hakach do konkretnych pojazdów.

 

 

KROK 5 – Pomyśl o przydatnych akcesoriach

 

 

KROK 6 – Dokonywanie zakupu

 

  • Wybierz sklep, który ma w swojej ofercie haki renomowanych producentów (posiadają one homologację, która stanowi gwarancję bezpieczeństwa); uważaj na tzw. „samoróbki” oraz haki używane – możesz mieć potem problem z montażem i legalizacją takiego produktu; uważnie przeglądaj aukcje w Internecie, które mogą zawierać niepełne zestawy, uniemożliwiające poprawny montaż.
  • Jeśli zdecydujesz się na zakupy w sklepie DobreHaki.pl, możesz u nas dokonać zakupu na kilka sposobów: przez koszyk sklepu, telefonicznie, mailowo, a także za pośrednictwem czatu (podając dane do wysyłki). Znalezienie odpowiednich produktów umożliwia czytelna wyszukiwarka. 
  • Jeśli jesteś w 100% pewny swoich wyborów, możesz dokonać zamówienia samodzielnie; jeśli nie,  zapraszamy do kontaktu! https://www.dobrehaki.pl/kontakt-f-1.html
 

KROK 7 – Montaż, przegląd i konserwacja haka

 

  • Nasza firma współpracuje z wieloma montażystami w całej Polsce. Chętnie pomożemy ci znaleźć odpowiedni warsztat (bo złożeniu zamówienia poproś o pomoc naszego sprzedawcę);
  • Jeśli szukasz warsztatu na własną rękę, rozglądaj się za serwisem mającym doświadczenie w montażu haków. Taki montaż nie jest procesem bardzo skomplikowanym, ale wymagającym posiadania odpowiednich narzędzi, specyficznej wiedzy oraz umiejętności;
  • Po montażu udaj się na stację diagnostyczną. Diagnosta sprawdzi poprawność montażu haka oraz wiązki elektrycznej, a następnie wyda odpowiednie zaświadczenie, z którym należy się udać do Wydziału Komunikacji (tam otrzymasz odpowiedni wpis do dowodu rejestracyjnego). Legalizacja haka to niewielki koszt – 35 zł. Od tego momentu możesz cieszyć się ze swojego nowego, funkcjonalnego nabytku; 
  • Zapoznaj się z instrukcją obsługi haka przygotowaną przez producenta; zwróć uwagę na to, jak dbać o hak, by służył ci jak najdłużej. 


Dziękujemy za uwagę! 

Z pozdrowieniami, 
DobreHaki.pl





 
Komentarze (1)
Piotr 03-01-2018 13:13:48
Bardzo wyczerpujący i rzetelny tekst. U nas w Warszawie montaż haka wychodzi dosyć drogo, im większe miasto tym wyższe ceny usług, warto poszukać w okolicy , każdy dobry mechanik zamonturje taki hak bez problemu.

Przejdź do strony głównej