» » Montaż haka holowniczego Honda CRV krok po kroku

Wyszukaj hak

Kontakt

  • DOBREHAKI.PL
    al. M.B. Fatimskiej 16, Tarnów
    NIP: 7441462383
  • E-mail:info@dobrehaki.pl
  • Telefon:+48 727 001 104
  • Obsługa sklepu dostępna:pn-pt 8:00-17:00 sob 8:00 -13:00
Prezent - Dobrehaki.pl

Montaż haka holowniczego Honda CRV krok po kroku

Data dodania: 04-07-2017

Dziś przedstawię sposób na montaż haka holowniczego Honda CRV pochodzący z 2009 roku. Prezentowany samochód jest świeżo po zakupie i klient zdeklarował potrzebę wożenia rowerów na platformie rowerowej montowanej na kuli haka. To dość powszechny i praktyczny sposób na transport rowerów więc montaż haka jak najbardziej zrozumiały. Po szybkiej konsultacji z klientem, wybór padł na hak polskiego producenta mianowicie mowa tu o haku Steinhof H-057 i do tego zestawu poleciliśmy wiązkę dedykowana firmy Auto Hak w wersji 13 PIN. Poniżej w tekście opisane jak przebiegał montaż i na co należy zwrócić uwagę przy montażu

Montaż haka holowniczego Honda CRV

Montaż haka holowniczego Honda CRV - przygotowanie

Pracę rozpoczynamy jak zwykle od skompletowania zaczepu kulowego, sprawdzenia śrub przygotowania ich blisko itp. aby zaoszczędzić sobie nerwów i czasu na szukanie śrub czy podkładek. Gdy już mamy wszystko w zasięgu wzorku i ręki przystępujemy do ściągnięcia zderzaka tylnego. Demontaż jest wymagany zarówno w instrukcji załączonej przez producenta jak i zweryfikowany przez nas. Nie zbędne również będzie podcięcie zderzaka ale o tym później. O obydwu przypadkach wspomina wpis w instrukcji montażu który mamy dołączoną do całego zestawu. Rozpoczynamy od odkręcenia śrub w nadkolach, prawa strona 3 sztuki, lewe 3 + dwie trzymające dolną osłonę która znajduje się pod samochodem. Zderzak zawieszony jest na bocznych szynach (fot 1 i 2) - energicznie pociągamy od krawędzi do siebie, zderzak wyskakuje bez większych oporów. Następnie otwieramy tylną klapę i mamy dwie śruby na dole na klucz typu torx. Na zderzaku znajdują się dwie zaślepki pod którymi ukryte mamy dwie śruby M10 do wykręcenia. Wchodzimy pod samochód wykręcamy wkręty 3 sztuki + trzy śruby M10 z osłony. Zderzak demontowałem wraz z osłoną podwozia, bardzo ładnie schodziło wszystko razem więc demontaż nie sprawiał żadnych problemów.

Montaz haka holowniczego honda crv montaz haka holowniczego honda crv

Montaż haka holowniczego Honda CRV

Wchodzimy pod samochód, dlatego dobrze jest korzystać z podnośnika bądź też kanału co ułatwi na dostęp i dalszą prace. Pod spodem mamy po lewej oraz prawej stronie widok na 4 otwory które mają w środku wspawaną nakrętkę. Nasza Honda na całe szczęście nie widziała Polskiej zimy, auto zostało sprowadzone z Włoch więc wszystkie gwinty były w dobrym stanie, wymagały jedynie przedmuchania sprężonym powietrzem oraz odrobiny smaru miedziowego. Brak zabrudzeń w gwincie i czystość podwozia która widoczna jest na zdjęciu poniżej (fot. 3) usprawnia znacząco dalszą pracę nad montażem, stąd mój entuzjazm do dalszego działania. Niestety nie przy każdym montażu jest tak kolorowo. Czasem korozja i brud sprawiają więcej problemów niż sam montaż haka.

Montaz haka holowniczego honda crv

Dla ułatwienia sobie dalszej pracy warto ściągnąć tłumik z wieszaka o czym wspomina również instrukcja montażu. Da nam to swobodniejszy dostęp do otworów montażowych gdyż znajdują się one bezpośrednio nad tłumikiem końcowym co jest widoczne na zdjęciu poniżej (fot. 4). Po ściągnięciu tłumika z wieszaka możemy go lekko odchylić w dół dzięki czemu zyskamy więcej miejsca na manewry. Kolejny raz nie ocenionym miejscem pomocnym okazuje się kanał czy też podnośnik w garażu/warsztacie.

montaż haka holowniczego Honda CRV

Przykładamy wspornik lewy oraz prawy od spodu i skręcamy delikatnie wraz z podkładką przez wspornik. Zwracamy uwagę, że dwie śruby wykorzystują grubsze podkładki, należy więc o tym pamiętać. Między wsporniki wsuwamy korpus czy też inaczej belkę haka i skręcamy śrubami z kompletu M12 (fot. 5). Wszystko na razie kręcimy w tzw. "palcach". Dokręcimy sobie odpowiednio wszystko później, pozwoli nam to na razie na manewrowanie całym zestawem i ustawienie go odpowiednio. Dziwny może to i sposób by sobie pomóc ustawić hak przy montażu ale samochód posiada ucho do holowania na środku (norma w Hondach), które możemy wykorzystać przy montażu jako dodatkowy punkt stabilizacji całego zestawu. Po ustawieniu całości, dokręcanie zaczynamy od skręcenia wsporników z belką, następnie z odpowiednią siłą dokręcamy wsporniki do podwozia (tabela momentu obrotowego w instrukcji).

Montaż haka holowniczego Honda CRV

Takim o to sposobem mamy zamontowany hak na aucie, pozostało go uzbroić w wiązkę, gniazdo oraz kulę haka. Dlatego obecnie przechodzimy do podcięcia zderzaka gdyż bez tego nie będziemy w stanie zamontować kuli haka. Podcięcie odbywa się według schematu który jest widoczny w instrukcji montażu dołączonej przez producenta haka (foto poniżej). Całość podcięcia jest praktycznie nie widoczna po montażu gdyż odbywa się ona w dolnej części zderzaka i osłonie. Nie musimy się więc martwić o estetykę wizualną zderzaka i całości samochodu gdyż producent przewidział to w konstrukcji swojego haka holowniczego i podcięcie wykonywane jest w sposób finalnie nie widoczny.

montaz haka holowniczego honda crv

Montaż dedykowanej wiązki elektrycznej

Przewody wpuszczamy zgodnie z rysunkiem na instrukcji lekko powyżej belki, fabryczna zaślepka idzie do śmieci nie będzie nam już potrzebna ponownie. Montaż wymaga wyciągnięcia wszystkiego z bagażnika oraz odchylenia lub ściągnięcia całkowicie boczków aby się łatwiej było dostać. Demontujemy również próg bagażnika aby tamtędy przeprowadzić wiązkę na drugą stronę. Boczki w Hondach są montowane na zatrzaskach, delikatnie odciągamy aby ich nie połamać gdyż bywają dość delikatne. Po odciągnięciu boczków mamy dostęp do wiązki samochodu. Montaż wiązki dedykowanej jest bardzo prosty i zazwyczaj odbywa się za pomocą spinek i kostek więc nie powinniśmy mieć problemów wystarczy postępować zgodnie z instrukcją.

Montaż haka holowniczego honda crv

Poniżej widzimy na zdjęciach zbliżony montaż wiązki. Po lewej stronie samochodu (fot. 10), mamy widoczne na zdjęciu miejsce montażu masy oraz przepięcie wtyczek w lampie. Widać również kolorystykę przewodów, dodatkowo wszystko mamy opisane w instrukcji dołączonej do wiązki więc nie będę się rozpisywał obszerniej na ten temat.

Montaz haka holowniczegohonda crv

Prawa strona samochodu widoczna na poniższym zdjęciu (fot. 11) również obrazuje miejsce montażu masy i przewodów do wiązki lampy. Wszystko pasuje idealnie przewody są idealnie dopasowane długością do samochodu. Wiązka wykonana niemal że idealnie, warto zainwestować w dedykowaną do tego modelu co też klient uczynił. Przykręcamy gniazdo zgodnie ze schematem, podpinamy mikro styk (fot. 08) i mamy wszystko zmontowane i gotowe do działania. Hak holowniczy na miejscu, gotowy do transportu rowerów czy ciągnięcia przyczepy. Klient zadowolony a to najważniejsze w całym naszym działaniu.

montaz haka holowniczego honda crv

PODSUMOWANIE

Montaż haka odbywa się w sposób łatwy i przyjemny więc oceniam go na 4+. Nie jest praktycznie w ogóle skomplikowany pod warunkiem posiadania odpowiednich narzędzi, odrobiny wiedzy i smykałki domorosłego mechanika. Warto mieć podnośnik kolumnowy lub co najmniej kanał w garażu aby ułatwić sobie znacząco montaż haka ale to już wspominałem wielokrotnie. Trochę zabawy z plastikami aby wpiąć wiązkę lecz nie jest to jakieś uciążliwe. Czas przewidywany montażu to ok 2 godzin z zapasem pół godziny na komplikacje (tu obyło się bez). Wykonanie zestawu zaczepu kulowego bez zarzutów, tak samo jak wiele dobrego można powiedzieć o dedykowanej wiązce elektrycznej. Reasumując, przy odrobinie szczęścia i sprawnych palcach montaż przebiega bez zarzutów. Warto postarać zrobić to szybko i sprawnie gdyż zadowolenie klienta czy nas samych jest wystarczającym dowodem, że wykonało się kawał porządnej roboty :)

Jeśli szukasz haka do tej generacji Hondy CR-V szeroki wybór włącznie z topową polską marką Auto-Hak znajdziesz tutaj: /haki-holownicze-honda-cr-v-2007-2012-iii-c-1_623_636_639.html

Montaż haka holowniczego Honda CRV
Przejdź do strony głównej