Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Poradniki » Przyszła wiosna, przygotuj się na podróż kamperem z hakiem holowniczym!
  • DOBREHAKI.PL
    al. M.B. Fatimskiej 16
    33-100 Tarnów
    NIP: 8733276311
  • E-mail:info@dobrehaki.pl
  • Telefon:14 689 1105
  • Obsługa sklepu dostępna:pn-pt 8:00-17:00 sob 8:00 -13:00

Przyszła wiosna, przygotuj się na podróż kamperem z hakiem holowniczym!

Data dodania: 01-06-2019
Wiosenna pogoda sprzyja planowaniu wakacyjnych wyjazdów, a nawet pierwszym wyprawom. Jednak kampery coraz częściej są nie tylko wakacyjnym środkiem lokomocji. Stają się sposobem na życie – na podróżowanie przez cały rok. Jak przygotować kamper zamontowany na hak holowniczy na dłuższy wyjazd? Jeśli już masz hak holowniczy to świetnie się składa, rozpocznij już dziś wyprawę swojego życia, a jeśli przed Tobą dopiero zakup haka to chętnie Ci w tym pomożemy i doradzimy, tak, abyś czuł się bezpiecznie na drodze! 
 

Pierwszy etap przygotowań – kamperowa teoria 

Dłuższe podróże kamperem mają swój cykl – oznaczają kilka tygodni lub miesięcy w drodze, następnie kilka spędzonych w domu – na odpoczynku i przygotowaniach do kolejnej podróży. Kamper może być zatem drugim domem, który przez większość czasu jest w ciągłym ruchu. Ci, którzy wybrali kamper jako sposób na podróżowanie i na życie, wiedzą, jak ważny jest etap przygotowań do wyjazdu. Bowiem tylko gruntownie przygotowany pojazd nie sprawi w podróży niemiłej niespodzianki.

Gdy główna trasa jest już wytyczona, zlokalizujmy i wybierzmy miejsca, które chcielibyśmy zobaczyć – w tym przypadku pomocne będą internetowe przeglądarki, ciekawe blogi podróżnicze i grupy dyskusyjne. Przed podróżą dobrze jest też poczytać więcej o klimacie (jeśli wybieramy się w dalszą podróż) i sprawdzić pogodę (tę oczywiście śledzimy także podczas podróży). 
alt
Poznajmy, także choćby kilkanaście podstawowych zwrotów w obowiązującym w danym kraju języku (może się zdarzyć, że angielski nie wystarczy) lub zaopatrzyć się w słowniczek i kieszonkowe wydanie tzw. rozmówek. Oprócz kwestii związanych z komunikacją, należy także przygotować się zdrowotnie – dotyczy to np. ewentualnych szczepień. Należy także zabrać apteczkę z niezbędnymi lekarstwami i środkami opatrunkowymi.alt

Montaż haka holowniczego w kamperach

Montaż haków holowniczych to bardzo popularna usługa pozwalająca zwiększyć możliwości przewozowe naszego samochodu. Hak holowniczy umożliwia ciągnięcie przyczepy, ale także przewóz rowerów za pomocą uchwytu montowanego właśnie na kuli haka. Jeśli dopiero szukasz haka holowniczego do swojego samochodu, koniecznie przejrzyj nasz katalog produktów, które są idealnie dopasowane do Twojego samochodu.

Montaż haka holowniczego jest czynnością zajmującą kilka godzin. Zestaw haka musi być dostosowany do typu samochodu, gdyż belka haka przymocowywana jest do elementów nośnych nadwozia pojazdu. Punkty mocowania są ściśle określone przez producenta samochodu. Do montażu używa się śrub o odpowiedniej klasie wytrzymałości, które wchodzą w skład zestawu montażowego haka.
alt

Oprócz mechanicznego przymocowania belki haka do samochodu konieczne jest także podłączenie gniazda elektrycznego haka do instalacji elektrycznej, co umożliwi działanie w przyczepie świateł pozycyjnych, hamowania, przeciwmgłowych, kierunkowskazów oraz cofania. Tu także, ważny jest fachowy montaż, aby zminimalizować ingerencję w instalację elektryczną samochodu. Operację samego montażu jako czynność najlepiej powierzyć zaufanemu mechanikowi – temu samemu, który serwisuje Twoje auta albo mając odrobinę wiedzy i chęci zamontować samemu. Wszystkie nasze haki i wiązki mają świetne, czytelne instrukcje montażu, co skraca czas pracy. Nasza firma znajduje się w Tarnowie, więc jeśli mieszkasz blisko to tutaj mamy większe możliwości umówienia na montaż, natomiast całą Polskę obsługujemy wysyłkowo i dostarczamy gotowe zestawy pod wskazany adres, do domu albo do mechanika. Wystarczy tylko wybrać odpowiednią wiązkę i hak holowniczy.
 

Kamper gotowy do drogi – praktyka

Gdy wszystko jest już zaplanowane, kilka tygodni przed wyjazdem przystępujemy do przygotowań praktycznych. Kamper do drogi należy przygotować zarówno w środku, jak i „na zewnątrz”: 

    • dokumentacja kampera – sprawdzamy: ważność przeglądu rejestracyjnego pojazdu (jeśli kończy się w trakcie podróży, to przed wyjazdem dokonujemy wcześniejszego przeglądu) i OC (powinno obejmować okres naszego wyjazdu); pamiętamy także o: zielonej karcie, czyli dokumencie uzupełniającym ochronę ubezpieczeniową w ramach OC, wymaganym w wybranych krajach (poza Unią Europejską) i międzynarodowym prawie jazdy, jeśli jest wymagane (należy dobrać odpowiedni wzór);
    • pod maską – wymieniamy olej i filtry (powietrza, paliwa), rozrząd i inne elementy związane z przebiegiem, a jeśli wiemy, że podczas wyjazdu pokonamy na przykład ok. 20 tysięcy kilometrów, to warto zabrać w drogę zapasowe filtry i olej;
alt
    • części zapasowe – zawsze dobrze jest zabrać np. pasek klinowy, linkę i pedał sprzęgła, komplety żarówek i bezpieczników, etc.; szczególnie, jeśli czeka nas długa podróż w trudnych warunkach (np. złe drogi, spore zapylenie);
    • opony – sprawdźmy, czy bieżnik w oponach jest wystarczający do zaplanowanych kilometrów i kierunku wyjazdu; w krajach o gorącym klimacie i wyboistych drogach, przy ciężkim kamperze nie trudno o przebitą oponę, dlatego rozważmy załadowanie na dach kampera 1-2 dodatkowych opon (najlepiej w pokrowcu chroniącym je przed słońcem);
    • prąd – przed każdym wyjazdem trzeba obliczyć, ile energii z akumulatorów będzie potrzebować kamper podczas podróży; liczy się wszystko, co pobiera prąd, w tym dodatkowe sprzęty elektroniczne, które zabieramy ze sobą (telefony, komputery, aparaty, kamery, drony, rowery elektryczne, etc.).        
alt
W sam raz oznacza też zapas. Jeśli policzymy wszystkie urządzenia pobierające prąd, a następnie pomnożymy ich zużycie energii przez szacowany dzienny czas ich użytkowania, to otrzymamy sumę potrzebnej energii – wyrażoną najczęściej w watogodzinach (Wh). Tę sumę powinniśmy pomnożyć przez tzw. współczynnik bezpieczeństwa (x 1,2) – wynik wskaże planowane zapotrzebowanie na energię. Warto te obliczenia poczynić, aby dobrać odpowiednie akumulatory (o odpowiedniej mocy, parametrach, technologii i wadze).

Przed podróżą ważne jest także rozłożenie środka ciężkości w kamperze – najcięższe rzeczy umieszczamy na poziomie podłogi. Najlżejsze pod sufitem. Słoiki, puszki i produkty spożywcze umieśćmy w miejscu chłodniejszym, np. w skrzynkach z tyłu kampera. Jest tam też miejsce na turystyczną pralkę (230 V), która przy dłuższych wyjazdach może być niezbędna. Oprócz tego można stworzyć kontrolną listę, na której przed wyjazdem „odhaczymy” wszystkie niezbędne punkty, aby móc spokojnie ruszyć w kolejną podróż.  
Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki